KC Kompetenscenter koordinator i Erasmus+ projekt
Hur kan vi förbättra unga kvinnors tillgång och tillträde till högre utbildning inom teknik/naturvetenskap? Det är en fråga och utmaning för hela samhället!
Under de kommande 2 åren fram till 2024 kommer KC kompetenscenter i Malmö, att koordinera ett Erasmus+ Key Action KA2 Program, finansierat av Europeiska kommisionen. I projektet deltar 5 olika länder i EU.
Syftet är att skapa en plattform och nätverk för att bättre tillvarata unga kvinnors rätt till högre utbildning in det som kallas STEM-området. Det är framförallt inom områdena teknik, matematik, naturvetenskap, ingenjörsutbildningar som kvinnor är sämre representerade än i övrig högre utbildning.
– Att alla ska ha rätt att ta sig fram på alla områden inom högre utbildning är en självklarhet. Tyvärr ser verkligheten annorlunda ut, inte minst inom teknik- och naturvetenskap. Vi ska inom projektet, tillsammans med 4 andra länder, utveckla och skapa en plattform som kan användas för att göra det enklare att som ung kvinna hitta förebilder och vägar in till högre teknisk/naturvetenskaplig utbildning.
Det här är en fråga på EU-nivå och därför är vi glada att få stöd inom EU-programmet, Erasmus+, som bidrar till att utveckla kompetens och lärande inom EU, säger Lari Pitkäkangas, verksamhetschef, KC kompetenscenter.
Projektgruppen består av ett konsortium av akademier, forskare, kunskapsföretag och universitet. KC Kompetenscenter i Malmö, kommer att fungera som koordinator och genomföra projektet tillsammans med: Panepistimio Thessalias, University of Thessaly – Greece, S-Nodi – Italy, Synthesis Center for Research and Education ltd. – Cyprus och Brainplus – Austria.
Mål och resultat
Projektet ska skapa en plattform och nätverk för att bättre tillvarata unga kvinnors rätt till högre utbildning in det som kallas STEM-området. För att bidra till att förbättra situationen kommer projektet att ha som mål att:
– Skapa möjligheter för unga kvinnor att erhålla kunskap och färdigheter att lyckas inom STEM-området.
– Skapa verktyg som bidrar till att lättare utvärdera hur universitet tar emot kvinnor inom STEM-området.
– Utveckla ett program för kompetensutveckling för personal inom STEM-området att jobba med inkludering och stöd till unga kvinnor från marginaliserade grupper.
– Utveckla ett mentorsprogram för att locka och rekrytera unga kvinnor till STEM-området, till magisterutbildningar och andra program.
Mer kommer längre fram under projektets gång.
Mer info från:
Lari Pitkäkangas, Verksamhetschef
KC Kompetenscenter Idéburen sektor.
Nobel21 – Malmö
lari@kckompetenscenter.se
0734264481
ENGLISH
WESTEM Project –
“Women’s empowerment through sustainability pathways in STEM Higher Education” is an Erasmus+ Key Action KA2 Program, financed by the European Commission, launched on January 27, 2022, during the kickoff meeting which was held virtually.
The two-year project will involve a diverse consortium of academics, researchers, NGOs and a SME from five countries of the European Union: KC Kompetenscenter Idéburen sektor – Sweden, which serves as the coordinating organisation, Panepistimio Thessalias, University of Thessaly – Greece, S-Nodi – Italy, Synthesis Center for Research and Education ltd. – Cyprus and Brainplus – Austria.
This project aims to increase the levels of achievement and interest of girls and women in science, technology, engineering, and mathematics (STEM). Whereas 52% of the European population are women, only 30% of these are entrepreneurs and 32% economic leaders, while women represent only 28% of the workforce in STEM sectors. The gender gaps are particularly high in some of the fastest-growing and highest-paid jobs of the future, like computer science and engineering.
Studies have shown that young girls refrain from taking up an education in STEM fields, because of reasons like lack of inspiration and role models. Girls consistently demonstrate a high aptitude for both math and science, however, more than 10 years of research has shown that girls’ interest in math and science is often implicitly or explicitly discouraged. The percentage of girls who say they like science, drops from 66% to 48% between 4th and 12th grades. Withal, there are very few female STEM role models, especially in popular culture and mass media – situation which reinforces the belief that girls can’t, or shouldn’t succeed in math and science.
There are two target groups in the project: girls and women who study/will pursue studies in STEM, and HEIs faculty – academic and administrative staff who engage with students.
The project’s objectives are:
– Enable opportunities to girls and women to gain the skills and confidence to succeed in STEM;
– Develop a self-assessment tool for assessing HEIs faculty readiness in promoting participation of women in STEM fields of study;
– Develop and apply suitable professional development and training to faculty to promote inclusive STEM education and support for women coming from marginalized backgrounds;
– Attract, recruit and retain women into STEM majors and fields in colleges and universities through dedicated role model mentoring scheme.
More on its website, its Facebook and its Instagram soon.
January, 2022